Vanuit wat in artikel 7 beschreven is, kunnen we een heel straigth-forward antwoord geven op deze vraag : voor creativiteit is goed gevoel absoluut noodzakelijk.

Wanneer medewerkers te vaak te maken krijgen met negatieve emoties en lang aanhoudende stress, zal de “macht” van hun emoties de functionering van hun PFC aantasten, waardoor ze niet meer in staat zullen zijn om na te denken, laat staan creatief en innovatief te zijn, zelfs als ze jarenlang door studeren en hard werken expertise opgebouwd hebben.

Om dat goed gevoel te realiseren kunnen bedrijven, managers en medewerkers op een constructieve manier op zoek gaan naar werkomstandigheden waar goed gevoel en creativiteit optimaal kunnen ontstaan.  Dat kan gerealiseerd worden door :

  •  voldoende rustpauzes en ontspanningsmogelijkheden in te bouwen
  • regelmatig een ontspannende wandeling te doen in de buitenlucht
  • tijd vrij te maken om “niet na te denken”
  • respecteren van de work – life balans
  • zorgen voor een gezonde, evenwichtige voeding

Daarnaast weten we vanuit recent wetenschappelijk onderzoek dat goed gevoel ontstaat als medewerkers zich niet slecht voelen.  Vandaar dat – om te komen tot creatie van innovatie – het voor een bedrijf veel efficiënter en effectiever kan zijn om te streven naar het vermijden van slecht gevoel situaties en het wegnemen van de oorzaken en aanleidingen tot slecht gevoel zoals :

  • vermijden van communicatiestoringen en emotionele conflicten, waaronder onvoldoende bereidheid (of wil) van managers om naar hun collega’s te luisteren
  • vermijden van te hoge werkdruk : vanaf een bepaalde druk valt de performance van medewerkers naar een lager niveau zoals hieronder weergegeven

  • vermijden van lang aanhoudende stress die kan leiden tot problemen met het geheugen, depressie en burn-out